Een sportmassage is in de eerste plaats gericht om sporters weer fit te krijgen, maar kan ook ontspannend werken. Daarom kan het ook geschikt zijn voor niet sporters. Bij sportmassage wordt er stevig gemasseerd. De massage is gericht op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren. Afvalstoffen worden zo sneller afgevoerd en dit bevordert het herstel van spieren en lichaam. Je kunt een sportmassage sederend (na een wedstrijd) uitvoeren of stimulerend(voor een wedstrijd).

De verschillende mogelijkheden bij een sportmassage zijn:

Bindweefselmassage (vorm van reflexzone massage)

Hierbij wordt bindweefsel losgemaakt, dit is het deel dat zich tussen de spieren en de huid bevindt.
Het gaat hierbij dan om een bepaalde zone die in verbinding staat met de klieren, bloedvaten, zenuwen, spieren en organen (en andere lichaamsdelen) en zo worden knopen  uit je spieren gehaald. Doorbloeding wordt gestimuleerd waardoor de huid wordt aangezet tot versteviging en cel vernieuwing. Verklevingen worden los gemaakt zodat de doorbloeding beter wordt.
Er moet bij een bindweefselmassage diep in de spieren worden gemasseerd, dit kan soms niet prettig voelen, daarom zal er nooit heel lang op deze manier worden gemasseerd, en volgt er ook ontspannende massage om  het lichaam weer te laten ontspannen. Er zal altijd gekeken worden of de massage niet te heftig wordt.

Manuele lymfedrainage
is een vorm van massage die het lymfestelsel stimuleert. Het is een rustige en zachte massagetechniek , dit is nodig om het teveel aan vocht in ons lichaam beter en sneller af te voeren. Dit is belangrijk omdat het vocht kan drukken op zenuwen, bloedvaten of spieren.
Deze techniek bestaat uit twee belangrijke begrippen, namelijk manueel: het met de hand (be)werken, en lymfedrainage: het afvoeren van vloeistoffen. Dit is niet echt specifiek een sportmassage al kun je hem heel goed inzetten bij blessure of klachten van het sporten.

Medical taping
Dit is een techniek van taping met een speciale tape waarbij je vrij kunt blijven bewegen.
De tape is watervast, en geeft ondersteuning aan spieren en gewrichten. De huid wordt een beetje opgetild waardoor een betere doorbloeding ontstaat. Zo is er minder druk op de zenuwen, hierdoor krijg je pijndemping en dus verbetering van de  lichaamshouding en een sneller herstel van de blessure. Dit is natuurlijk geen massage, maar wordt wel gebruikt bij blessures. Hierover kunt u bij mij nadere informatie inwinnen.

Klik hier om een massage te boeken.